0

Byt ut fiskpinnarna till tofupinnarna!

 
Är ni också uppväxta med fiskpinnar?  Det är jag, och jag är tyvärr en sucker för den typsen av mat, fiskpinnar, fiskbullar, blodpudding pytt i panna you name it! Det är sånt jag gillar men sällan äter nu mera för att jag vet att inte inte är särklit näringrikt eller bra men halvfabrikat (obs! äter absolut forfarande halvfbrikat) 
 
Vi har börjat äta väldigt mycket vegitariskt/veganskt hemma, över 90% av det vi äter är vegitariskt eller veganskt. 
 
Det behöver inte vara svårt att gå över till vegitariskt och det är ofta enkelt att göra det helt veganskt så varför inte. 
 
Här har vi en familjefavorit som hela familjer älskar! Vegansk tvist på fiskpinnar med potatis. Och jag lovar receptet är super enkelt min 4 åring är ofta med och pannerar och gör sås!
 
 
 
4 port, 45 min
 
Det här behöver du: 
 
Tofupinnar - 
1 pkt tofu
1 dl panko 
1 dl vanligt ströbröd
1 msk fryst dill 
Salt och peppar
olja eller smör (veganskt steksmör) till stekning
 
Sås - 
2 dl creme friache (veganskt alternativ)
1 dl majonäs (vegansk majonäs)
3 msk fryst dill
1/2 finhakad röd lök
Salt och peppar 
 
Potatis 
Gröna ärtor 
 
Så här gör du: 
Lägg potatisen i en kastrull med vatten låt koka upp och sedan koka färdigt på medel temperatur (koka med skal och allt, mer närigt i potatisen får vara kvar samt att det går fortare och är godare) 
 
Medans potatisen kokar blandar du ihop ingridienserna till paneringen, panko, ströbröd och dill smaksätt med salt och peppar. När paneringen är färdig så tar du fram tofun vi köper nästan alltid block från yupin den är lagom stor för två vuxna och två barn. Tofu blocket ställer jag på högkant och delar längs med till två lite stora delar. De två delarna torkar jag sedan av och trycker ut lite vätska ur innan jag delar in tofun i pinnar (fiskpinne size) 
 
När tofun är upp delad är det dags att panera och steka. jag kör rullande band teknik här för att vara effektiv (hungriga barn väntar oftast) sättet på en större stekpanna medelhög temperatur en mindre stekpanna på lägsta tempratur brevid. När detta är färdigt tar jag en snabb apus för att få igång ärtorna. 
 
Vi ångar ofta grönsaker över pastan eller potatisen som vi har till maten. effektivt och plats effektivt. Vi har en ånggrej i bambu ( ni vet en sån som man ofta äter dumlings ur?) klarar mig inte utan den i köket och den används flera gånger i veckan. Här kan du hitta en sådan ! ADLink . Om ni inte har en sådan går det lika bra med en sil i metall som ni lägger grönsakerna i och stoppar över det kokande vattnet med potatisar sedan stoppar på locket. 
 
Okej så potatisen är på G, ärtorna på G och tofun redo för att stekas på löpande band. ha i lite matfett i pannan (ni kommer behöva fylla på efter hand. Vänd så många finnar som får plats i pannan i paneringen. Försök ta bort överflöd som inte fastnat på tofun och lägg ner i pannan (ni kan behöva reglera värmen efter hand) medans de steker på ena sidan hinner ni panera några till nästa omgång, vänd tofun i pannan och pannera resten till nästa omgång. När tofun i stora pannan är färdig stekt (fått en gyllenbrun färg flyttas de över till den lilla pannan på låg värme. Fortsätt steka resten av den panerade tofun tills all tofu är färdig. 
 
När all tofu är färdig låter du den hålla värmen i den lilla pannan, kolla de gröna ärtorna och potatisen om de är färdiga häller du av vattnet från potatisen och lägger sedan tillbaka i kastrullen för att hålla värmen. om de inte är färdig låter du den koka vidare medans du rör ihop såsen. 
 
Rör ihop alla såsens ingridienser i en skål smaka av med salt och peppar. 
 
 
Hoppas detta kan bli en ny vegetarisk eller vegansk favorit även hemma hos er! 
Kommentera gärna vad ni tyckte om receptet,
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera här: